2011. november 20.

A Tisza java

Idén ősszel három alkalommal szerveztünk horgászatot a Tiszán. Egy volt a leeresztés előtt a Nagy-morotván, a másik kettő az eresztés után a füredi holt-Tiszán, valamint legutóbb az élőn.
A Tisza minden alkalommal a legszebb és legjobb arcát mutatta és bőkezű volt.
Megadta életem halát, amely egy 190 cm és 41,50 kg harcsa volt.
Csak úgy mellékesen: mi magyarok két folyónkat nevezzük szőkének. A másik a Nyikó.

Füredi holtág
Az első túráról nem készültek képek, a fotómasina otthon maradt. Ekkor két szép csuka és egy sügér esett a Nagymorotván. A Nagymorotvára egy keskeny, hosszú csatornán lehet csónakkal bejutni, sikerült is "talajt fogni" és sasszeg törést produkálni. Szerencsére a helyszínen megjavítottuk és zavartalanul pecázhattunk tovább, már ha eltekintünk a folyamatosan kisebb-nagyobb intenzitással fújó széltől.

István 2 kilós süllője

A második alkalommal a füredi holt-Tiszán István barátom fogott 3 csukát és 2 süllőt kishallal, én egész nap legyezve nem fogtam semmit, pontosabban fogtam egy iszappal teli csalivödröt 12 kg súlyban, szabálytalanul kívülről, fülbe akasztva, mélyen úsztatott Crazy Charleyval.
Jól ki is lettem röhögve.

Füredi holtág este
Mindvégig hideg, de gyönyörű idő volt, estére a szél is elállt.
"Így görbül egy 40-80 g dobósúlyú bot egy
41,5 kg harcsa fárasztásakor"
A harmadik alkalom történetét vázolnám, ami több tanulsággal is szolgált.
Ákossal beszéltünk meg egy tavi pecát, tanácsára bepakoltam egy közepes pergető cuccot, mert várható volt, hogy reggelre a tározó jó része be fog fagyni. Így is lett, ezért az élő Tisza mellett döntöttünk.
A legyezőcucc ily módon aligha kerülhet bevetésre, maradt a pergetés.
Bevallom, hogy nem szeretek pergetni, erre nincs magyarázat, hisz szép módszer; nem szeretem és slussz.
Az Aranyosi sziget egyik ágát dobáltuk kisebb jigekkel, balinoztunk. Kb. 11 óráig semmi sem jött, így hát továbbálltunk, számomra egy kínszenvedés gumihalazni, ezért kértem Ákostól egy jig-streamert, felkötöttem a 16-os fonottra forgókapocs közbeiktatásával és elkezdtem befelé dobálni. A fenék közelében de inkább a fenéken meg-megemelve vontattam be a nehéz streamert. Kb. ötödik dobásra akadt meg eddig fogott legnagyobb halam. A helyzet nagyon necces volt. Ákos pillanat alatt észrevette, hogy nagy harcsa akadt, eleinte megmozdítani sem tudtam, csak vitte-vitte a 16-os fonottat, ráadásul az orsó sem készült fel ekkora hal fárasztására, tehát csak reménykedtem, hogy nem megy el.
Nem ment el, kb. 35 perc izgalom után mindketten eléggé kifáradtunk, így Ákos be tudta emelni a csónakba. Kívülről akadt, harcsánál ez gyakori.

Miután kifújtuk magunkat, ugyanazzal a csalival kifele dobálva, egy fél óra elteltével elemi erejű rántás, bevágás és...egy gyönyörű csukát szákolhattunk. Pont 7 kiló és 90 cm. Ennél nagyobb csukát eddig nem fogtam.
Kora délután volt, szélcsend, 5-6 fok, kék ég, nyugalom.

Tanulságok:
- ha csalit (legyet) adsz kölcsön, számíts rá, hogy a csaliddal fognak, te pedig valószínű, hogy nem fogsz,
- nem árt, ha horgásztársad (vagy te magad) ismeri a vizet,
- ahol nagyobb halak is élnek, számíts rá, hogy meg is akaszthatod őket. Egy balinspecifikus szerkóval nagyon izgalmas lesz a peca harcsára,
- ahol csuka is él, ne spórold le a drótelőkét, mert nem mindig akad szerencsésen a horog,
- peca közben ne telefonálj: mindkét halam megakasztása közben Ákos épp telefonon beszélt egy haverjával,
- a képeket ne tedd föl legyes oldalakra, mert joggal lefikáznak, hogy nem is léggyel fogtad (tisztelet a kivételnek),
- vidd magaddal a szerencsédet is, mert mi tagadás, mindkét hal kifogásához nagyon nagy szerencsére volt szükségem,
- viseld el szerényen kuncogva az irigykedéseket,
- ne add fel, horgássz tovább, annak ellenére, hogy valószínűleg ennél nagyobb halat már nem fogsz fogni,
- örülj minden- ennél jóval kisebb- halnak is.

Ezért holnap ismét: irány a Tisza!

1. Grtulálok. Nem kis teljesítmény! Akár ki akár mit is mond.
    (Tanúságok."örülj minden -ennél kisebb-halnak is".).Ez igaz.A többi meg nem számít.
    üdv:jános623.

2. Grat!
    Bolondunk szösszenete ellenére is kiraktad a linkjét...ez igen /ez egy felfelé mutató új/!

3. Brucis írta:

A linket már rég kiraktam.
    Egyébként pedig a bolondra nem illik haragudni. Elmondja a véleményét, csípked, de nem tör-zúz, és... jól meg van fizetve.
    A legtöbbször pedig a gazdáját is túléli.